NEVAP NEXT 12 Bart Brulot
Maandag 30 november 2020In gesprek met Bart Brulot
Over NMG Vastgoed
NMG Vastgoed is misschien een relatief nieuwe naam in het landschap van vastgoedmanagement. Toch bestaat het bedrijf al 99 jaar. Eind 2019 wijzigde ACM haar naam, aansluitend op de directiewisseling die een jaar eerder had plaatsgevonden. Het was tijd voor een nieuwe, frisse start. Zo is niet alleen de naam, maar zijn ook de huisstijl en het adres van het hoofdkantoor veranderd. Van een statig, maar gedateerd herenhuis in het centrum naar een moderne kantooromgeving in Nijmegen (NMG is de afkorting van de stadsnaam, red.). Ook opent de organisatie in 2021 een zevende vestiging in Eindhoven, om zo de aanwezigheid in die regio verder te versterken.
NMG Vastgoed biedt een totaalpakket op het gebied van wonen waarbij NMG Vastgoed het complete beheer van woningen en bedrijfspanden in portefeuille heeft, NMG Wonen het aanbod van huur[1]en koopwoningen en NMG VvE Beheer ondersteuning biedt op het gebied van alles wat met VvE beheer te maken heeft. De directie wordt gevormd door Bart Brulot, Mandy Wouters en Rob van der Krabben, drie professionals die al jaren in het bedrijf werken. “Net zoals elkaar, stimuleren we iedereen bij NMG Vastgoed om te blijven ontwikkelen; in persoonlijke groei, in marktkennis, technologie en in kwaliteit van onze dienstverlening,” vertelt Brulot.
Over de organisatie van NMG Vastgoed
Hoewel alles relatief nieuw aanvoelt, is vrijwel iedereen goed op elkaar ingespeeld. Natuurlijk moet de nieuwe bedrijfscultuur ook nog een beetje vormen. “Mandy en ik zijn beiden bijna 15 jaar werkzaam bij de organisatie. Als je jarenlang onderdeel bent geweest van de werkvloer en dan de stap richting directie maakt, is de afstand naar de mensen niet groot. Bij nieuwe instroom moeten we daar op letten, zij staan misschien verder van ons af. Die aansluiting proberen we te maken, vooral door veel zichtbaar en betrokken te zijn.” De kernwaarden ‘persoonlijk, betrokken en toegankelijk’ zijn hier zeker op van toe[1]passing. Niet alleen intern komen die tot uiting, ook naar buiten toe is NMG Vastgoed altijd dichtbij. Niet in de laatste plaats vanwege een landelijk netwerk dankzij de verschillende vestigingen. “Dat krijgen we terug van zowel particuliere als zakelijke opdrachtgevers, ze voelen zich thuis bij ons.”
“Onze kleinschalige klantbenadering maakt ons in die zin groots in vastgoed!”
NMG Vastgoed lijkt enigszins een vreemde eend in de bijt: “We zijn de kleinste landelijk opererende beheerder van Nederland, we zitten immers zowel in het hoge noorden als in het verre zuiden, in de Randstad en in de Achterhoek. Ik voorzie ook uitbreiding in Utrecht. Met die spreiding in het land kunnen we met gemak middelgrote opdrachtgevers bedienen. Dat maakt ons flexibel en een alternatief voor veel partijen om mee te werken.”
Samen met de circa 90 personeelsleden is de directie van NMG Vastgoed aan de slag gegaan met de positionering van het bedrijf. “We wilden naar een meer open structuur om makkelijker met elkaar samen te werken en te communiceren, vandaar ook de verhuizing naar een fris en modern kantoorpand. Die sfeer past bij onze nieuwe koers, bedrijfsprocessen en kernwaarden, die we gezamenlijk hebben gedefinieerd. Zo’n cultuurwijziging realiseer je niet van de een op de andere dag, daar is tijd voor nodig en vooral betrokkenheid bij de mensen. Dat doen we door hen te betrekken bij ontwikkelingen.” Van hokjescultuur met de deuren dicht naar een toegankelijke en open organisatie. “Precies, want zo kunnen we onze mensen faciliteren het beste uit zichzelf te halen. We hebben ook heel goed gekeken naar hoe de opdrachtgevers ons ervaren en hoe we de relatie nog persoonlijker kunnen maken. Het antwoord: we automatiseren niet alles, maar zetten in op persoonlijk contact om binding te houden en te werken aan duurzame relaties.”
Natuurlijk gaat een frisse organisatie als NMG Vastgoed wél mee met innovatieve oplossingen en het digitaliseren van bepaalde processen, zoals mutaties en contractondertekeningen. “Veel eigenaren stonden daar voor corona niet voor open, maar sinds de RIVM-maatregelen van kracht zijn, is iedereen ineens om. Dat betekent dat we zijn gaan nadenken hoe we zichtbaar kunnen blijven als bedrijf, want vaak zien we klanten pas bij oplevering van de huurwoning, omdat in het proces daarvoor alles digitaal wordt ondervangen. Tijd nemen voor mensen bij oplevering, uitleg geven bij bijvoorbeeld de vaatwasser en gewoon de telefoon oppakken om even na te bellen, zijn hele nuttige tools.”
“Automatisering passen we dan ook alleen toe als dat nodig is, de menselijke maat is minstens zo belangrijk.”
Een technische ontwikkeling die de aandacht van Brulot heeft, is smart sensoring; het tijdig signaleren van onderhoud van bij[1]voorbeeld liften. “Als property manager zie je door het bos de bomen niet meer, omdat veel proptech-bedrijven een soortgelijke app aan je willen verkopen. Ze hebben allemaal verschillende features, maar geen gemeenschappelijke basis. Het zijn losse flodders waar je niet veel mee kunt. Het zou mooi zijn als daar bepaalde standaarden in komen en als de apps gekoppeld kunnen worden aan bestaande programma’s. Dán kunnen we echt efficiënt aan de slag met dit soort technieken.”
Over Bart Brulot
Brulot is al sinds 2006 werkzaam bij de organisatie; hij voelt zich er thuis en vice versa… “Bij mij staat de deur letterlijk altijd open. Ik ben een mensen-mens en weinig tot nooit chagrijnig. Ik ben informeel in de omgang en houd de sfeer graag goed, maar verwacht wel een professionele en pro[1]actieve houding van iedereen. We hebben immers de wens om qua omvang groter te worden, en met ons team en kwalitatieve product een goede boterham te verdienen.”
“In groot, groter, grootst zit niet ons geluk, maar in plezier maken met elkaar en kwalitatief werk afleveren wel”
“Als je een fantastisch bedrijf hebt, maar je accountmanager heeft geen klik met de assetmanager van de opdrachtgever, heb je een probleem. We moeten onze goede mensen binnenhouden en hen ontwikkelen en knuffelen. Mensen plezier geven in hun werk! Dan is mijn werkdag geslaagd.”
Wat staat op dit moment op de innovatie-agenda? En wat is jouw rol daarin?
“Het traject Talent Management zijn we aan het uitrollen. Het is de bedoeling dat we onze medewerkers voor lange tijd boeien en binden door op deze vernieuwende manier jezelf te blijven ontwikkelen, ieder persoonlijk, en daardoor samen als organisatie. Ook werkgeluk maakt hier een essentieel onderdeel vanuit. Onze projectgroep werkt samen met een externe HR-adviseur die het traject begeleidt. Iedere medewerker krijgt drie tests om meer te weten te komen over zichzelf, over zijn of haar (verborgen) talenten en over de kansen en mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Zowel op kennis als op vaardigheden. We geven daarmee aan al onze medewerkers het stuurwiel om zelf hun toekomst in te richten. We gebruiken hiervoor een digitaal dashboard zodat iedereen persoonlijk kan monitoren waar hij staat ten opzichte van het talentprofiel en in het persoonlijke ontwikkelingsplan, ook kan daarin (360 graden) feedback gevraagd en gedeeld worden zodat je zelf een betere weerspiegeling krijgt van je talenten. Onderdeel van het traject is de NMG Academy; hiermee beschikt NMG straks over een database van zowel interne als externe (bedrijfs-)opleidingen waar medewerkers zich op kunnen inschrijven. Die database wordt gevuld vanuit de behoeftes van medewerkers maar ook vanuit het interne en externe ontwikkelaanbod. We doen dit allemaal om onze mensen beter te maken omwille van de organisatie én om hen zelf meer toekomstperspectief te geven. Zo zijn we allemaal in beweging bij NMG Vastgoed.”
De vraag van Eric Prevoo, Algemeen Directeur bij vb&t Vastgoedmanagement: “Welke verschuivingen voorzie jij in de komende vijf jaar in de keten van vastgoedmanagement & -beheer? En hoe kun jij daarin toegevoegde waarde bieden in jouw rol als vastgoedmanager? “Ik zie verschuivingen inderdaad, maar ik geloof er zelf ook in dat onze business in de toekomst uit deeldiensten zal bestaan.”
“Er ontstaat een versnippering in diensten die we als beheerders aanbieden en we moeten zorgen dat we daar klaar voor zijn”
“Om aan de vraag vanuit de markt te kunnen voldoen, moeten bedrijfsprocessen veranderen. Ik probeer niet vast te houden aan oude waarden die er over een jaar niet meer zullen zijn, maar sla liever een paaltje verder in de toekomst en richt daar de organisatie op in.”
Bart geeft het stokje door aan:
Sannie Verweij, Directeur-eigenaar Gebouwinzicht BV
Bart aan Sannie:
“Hoe borg je talentontwikkeling bij jezelf en jouw vaste netwerk?”