NEVAP NEXT 17 Riny Kouwer
Maandag 14 december 2020In gesprek met Riny Kouwer
Over Hoogvliet Beheer
Hoogvliet Beheer is een zelfstandige vennootschap binnen het Hoogvlietconcern. “Eigenlijk had de naam Hoogvliet Vastgoed & Ontwikkeling meer duidelijkheid gegeven, vanwege de eigen doelstellingen die we binnen het concern hebben. In deze doelstellingen staat het optimaliseren van de positie van zusterbedrijf Hoogvliet Supermarkten bovenaan. Acquisitie van nieuwe vestigingspunten en ontwikkeling van vastgoedprojecten zijn voor ons belangrijke activiteiten. Dankzij de groei van Hoogvliet Supermarkten en door de eigen vastgoed-ontwikkelingen groeit de vastgoedportefeuille gestaag door. Niet alleen met winkels, ook met parkeergarages, woningen en kantoren. “Zo houden we grip op de hele omgeving van een Hoogvliet Supermarkt.”
De missie van het bedrijf is vrij breed: “Enerzijds faciliteren we ons supermarktzusje, anderzijds gaan we langdurige relaties aan met onze klanten. Vastgoedtrajecten zijn immers langdurig; het realiseren van een locatie kost al snel vijf tot zes jaar. Anderzijds hebben we ook oog voor de omgeving van ons vastgoed, we voelen ons daar maatschappelijk verantwoordelijk voor.” Die waarde zit verankerd in de roots van het familiebedrijf dat in 1976 werd opgericht. Hoogvliet Beheer wil een betrouwbare ontwikkelaar en belegger zijn in toonaangevend vastgoed. Kouwer voegt daaraan toe: “Met focus op de eerste levensbehoefte van consumenten door de brede inzet van vastgoedkennis en actief stakeholders management.”
Als eigenaar blijft Hoogvliet Beheer betrokken bij de exploitatie van het vastgoed en heeft het er belang bij dat dit ook aantrekkelijk blijft. Natuurlijk betreft dit de Hoogvliet supermarkt zelf, maar ook de omringende winkels en parkeervoorzieningen. “We zien onze blijvende betrokkenheid ook als een garantie dat ontwikkelingen optimaal geborgd blijven in hun omgeving. Het is immers in ons belang dat er langdurig goed gewinkeld kan worden.”
“Winkelbeleving start daarin al op de weg naar de winkel; met de auto, de fiets of te voet. Mensen willen prettig kunnen parkeren en het liefst meer doen dan alleen een bezoek aan de supermarkt”
“Werkelijk alles in die beleving bepaalt het succes van de plek. En het succes van de plek bepaalt weer het succes van de supermarkt. We kunnen prima solitaire supermarkten realiseren, maar, zeker nu in corona-tijd, zie je dat wijkcentra uitstekend functioneren. Mensen vinden daar hun supermarkt én aanvullend aanbod zoals een drogisterij of een bloemenwinkel.” Kouwer vindt het opvallend dat grote beleggers zo’n twee jaar geleden zeiden dat wijkcentra niet de toekomst hadden “Nu worden wijkcentra juist weer als de kern en het hart van veel plaatsen beschouwd. Daar voeren we discussies over met elkaar, want veel plaatsen hebben een te groot winkelaanbod; we denken na over de juiste balans aan winkels, horeca en andere voorzieningen zoals een fysio, dokter of sportschool. Die verschuiving is sinds een aantal jaar gaande, ook met het oog op de vergrijzing; klanten hebben meer behoefte aan gemak.”
De organisatie van Hoogvliet Beheer
Op het moment van schrijven zijn er 71 Hoogvliet Supermarkten. Hoogvliet Beheer heeft daarnaast nog eens 80 andere winkelvestigingen in bezit, die worden verhuurd aan onder andere Action, Zeeman en Etos. Hoogvliet Beheer ‘opereert’ met acht man vanuit de fraaie voormalige watertoren in Hazerswoude-Rijndijk, waar elke dag wordt opgestart met een kop koffie. Kouwer omschrijft de organisatie als een ‘kleine, informele doch professionele club’. “Iedereen weet wat hij moet doen en dat werkt goed. De meeste mensen werken hier al heel lang en er zijn er ook een paar die onlangs met nieuwe en frisse energie zijn gestart. Om onze kern hebben we een flexibele schil van ZZP’ers die processen ondersteunen op het moment dat we pieken hebben in de belasting, zoals bij projecten in uitvoering en office management.”
In het Hoogvliet Statuut, dat meneer Leen Hoogvliet jaren geleden heeft geïntroduceerd, staan de kernwaarden vastgelegd. “We toetsen deze jaarlijks, maar de normen en waarden die de familie heeft ingebracht zijn onaangeroerd. Zoals ‘hoe ga je met relaties om, wat mag je wel of niet vanuit een bepaalde functie, hoe verzamelen we relevante meningen en goede ideeën?’. Een andere pijler die al jaren als een huis staat, is de opleidingentak: “We willen dat mensen zich blijven ontwikkelen, daarom besteden we elk jaar een bepaald percentage van de personeelskosten aan opleidingen.”
Over Riny Kouwer
Riny Kouwer zit al bijna 17 jaar in deze branche. Met 11 jaar op de teller bij Hoogvliet Beheer, kun je stellen dat hij zich erin thuis voelt. “Dat klopt, ik vind het heel leuk om met zaken bezig te zijn die tastbaar zijn. Als je (supermarkt-)vastgoed realiseert zet je iets neer wat er heel lang staat. Het zijn vaak complexe projecten, met veel uitdagingen; niet alleen politiek of binnen het concern, maar ook voor wat betreft de omgeving, mensen in de buurt. Iedereen wil namelijk een supermarkt, maar liever niet in zijn achtertuin. Die 100% tevredenheid krijg je nooit en dan is het de kunst om zoveel mogelijk mensen blij te maken. Hierin vind ik mijn plek binnen het bedrijf en de familiewaarden waarin respect voor ieders mening belangrijk is. Het kleinschalige van Hoogvliet Beheer vind ik prettig en overzichtelijk. Ik werk voor een vastgoedbedrijf en dat is meer dan alleen een supermarktketen. Ik mag mij bezighouden met het hele plaatje eromheen; van woningen en kantoren tot garages.”
Als we collega’s vragen hoe Kouwer leidinggeeft, wordt gezegd: “De lijnen zijn kort, Riny hoort aan en stuurt aan. Maar, hij laat het ook weer los zodat een ander de ruimte krijgt om het uit te voeren.” Volgens Kouwer klopt dat wel; het geeft hem de gelegenheid groei verder vorm te geven.
“Het groeitempo moet omhoog, we willen verder vooruit en alles is erop gericht om dat voor elkaar te krijgen”
“We hebben de boel goed op orde en een mooi samenspel met het supermarktbedrijf en ons meest innovatieve distributiecentrum. Nu kijken we naar mogelijkheden voor de toekomst, onder andere door meer gebruik te maken van data.”
Wat staat op dit moment op de innovatie-agenda?
“We realiseren al elf jaar gasloze supermarkten, maar lopen daar niet mee te koop. Onze werkwijze is al heel lang gericht op duurzaamheid; zowel qua materialen als in relaties.”
“We zien dakpanelen of sedumdaken als laaghangend fruit; liever kijken we nu naar alternatieve aanwendbaarheid van onroerend goed ten aanzien van de toekomst”
“Zoals een zorgappartementen op een bepaalde manier inrichten zodat we de tussenwanden er ooit weer uit kunnen halen ten behoeve van een andere indeling, zoals woonruimtes of kantoorunits. We zijn daar heel flexibel in en maken nu slagen, wat bevorderlijk is richting de toekomst.”
Wat heb je nodig om daarmee verder te kunnen komen?
“Voor alles wat op onze agenda staat, geldt: “blijf je ontwikkelen en blijf in gesprek met partijen. We hoeven aan supermarkten niet te leren hoe ze efficiënt moeten werken, dat doen ze al. Maar onze portefeuille is breder dan dat en daar zijn we ook scherp op.”
De vraag van Diederik de Geus, Partner bij BRiQ asset management: “Op dit moment zijn supermarkten sterk in opkomst, mede door Covid-19 ingegeven. Op welke manier zorgen jullie op de lange termijn voor groei of handhaving van de winkelportefeuille van Hoogvliet Beheer?” “De concurrentie is moordend binnen de supermarktbranche; iedereen vecht voor nieuwe locaties en daaraan is niets veranderd in de afgelopen jaren. Ten aanzien van onze bestaande portefeuille kijken we wat er moet gebeuren om het toekomstbestendig te maken of te houden. Onze vastgoedstrategie ligt als een blauwdruk op tafel en die pakken we er steeds weer bij. Overigens zijn we tevreden met ons marktgebied en daar gaan we de komende jaren niets aan veranderen. Hoogvliet Supermarkten zijn vertegenwoordigd vanaf de Noordzeekust tot aan Arnhem en van het Noordzeekanaal tot de Drechtsteden. In dat zogenoemde middengebied woont 70% van de bevolking. In die regio zoeken wij als we acquireren. Zo kunnen we met de kleine herkenbare blauwe vrachtwagens tussen het hypermoderne distributiecentrum en de winkels bewegen en kan de wisselbak eenvoudig worden voorgereden – alles op maximaal 1,5 uur afstand.”
Riny geeft het stokje door aan:
Anton Vreugdenhil, CEO bij cegeka-dsa
Riny aan Anton:
“Hoe zie je governance ondersteuning op ICT-gebied om bedrijfsvoering duurzamer te maken?”