Tijdens de Najaars-ledenvergadering worden de toekomstige agenda en begroting voor 2023 besproken.
Tevens nemen wij ‘afscheid’ van Edwin van de Woestijne (Voorzitter) en Jan-Maarten Elias als bestuursleden omdat hun zittingstermijn van 6 jaar in november verstrijkt en stellen wij een nieuw kandidaat bestuurslid voor.
NEVAP Najaarsevent: NEXPLOIT Business
Het najaarsevent is gericht op het NEXPLOIT thema: Business met als uitgangspunt: ‘reversed scenario thinking’.
We zijn verheugd te gast te zijn bij NEVAP lid Amsterdam School of Real Estate in hun mooie locatie op de Oostelijke Handelskade in het historische pakhuis Azië.
We starten met een prikkelende openingspresentatie waarin Sander Dorleijn (abt) spreekt over het principe van ‘reversed scenario thinking’ met een bedrijfskundige benadering.
Om groots en vernieuwend te kunnen plannen zouden we vooruit én achteruit moeten kunnen denken. Op deze manier worden we gedwongen ook de andere kant van dingen te bekijken. Onze hersenen als het ware in omgekeerde richting te sturen. Deze manier van denken kan boeiende kansen voor innovatie onthullen.
De stip op de horizon
In een World Café opstelling gaan we vanuit het principe van ‘reversed scenario thinking’ praktisch inzoomen op de droom toekomst binnen verschillende onderwerpen in ons vakgebied. Vervolgens gaan we aan de slag met de stappen die ervoor nodig zijn om ze te verwezenlijken.
Met alle deelnemers gaan we nadenken over waar we naar toe willen. Vanuit vier verschillende onderdelen gaan we definiëren wat de stip op de horizon voor ieder onderdeel betekent. We verzamelen ideeen per onderdeel en bespreken de keerzijden van de droomuitkomst.
En identificeren uiteindelijk oplossingen.
De vier onderdelen zijn:
* automatisering
* duurzaamheid
* exploitatie
* leefbaarheid
Doel van de bijeenkomst
De vier onderdelen van het event hebben een nauwe relatie met de verschillende thema’s van NEXPLOIT.
Met de uitkomsten van dit event bouwen we in 2023 voort!
In rondetafelsessies gaan we dan dieper in op de uitkomsten van dit event. We bouwen voort op de ideeen en mogelijkheden die zijn vastgesteld en leggen we de directe verbindingen met elkaar én de opgaven die er in de (nabije) toekomst voor ons liggen.
World café opstelling:
De World Café methode wordt ingezet om nieuwe ideeën te genereren en vorm, visie en strategie te geven, aan belangrijke vraagstukken.
De informele setting garandeert actieve deelname van iedereen. Dankzij de kleine gespreksgroepen en de rol van de moderator komen ook de minder mondige mensen aan het woord. Alle betrokkenen worden echt gehoord en hun inbreng wordt gewaardeerd.
In 4 gespreksrondes, van elk 20 minuten, wordt er per tafel (4x) in groepen, en onder leiding van een tafel gastheer/vrouw, een onderdeel besproken. De tafel gastheer introduceert het onderwerp aan de tafel en modereert vervolgens het gesprek. Alle deelnemers worden aangemoedigd om de belangrijkste ideeën neer te schrijven/tekenen. Na de eerste ronde zal de tafel gastheer/vrouw blijven zitten en de rest wisselt van tafel.
Aan het begin van elke volgende gespreksronde verwelkomt de tafel gastheer/vrouw de nieuwe gesprekspartners en vat kort de belangrijkste ideeën uit de vorige ronden samen. De deelnemers worden aangemoedigd om de ideeën van hun vorige tafelgesprekken met elkaar in verband te brengen en om voort te bouwen op de bijdragen van de andere deelnemers.
Op het einde worden de belangrijkste bevindingen en oplossingen gedeeld met de volledige groep.
NEXPLOIT Business
In het NEXPLOIT thema Business hebben we aandacht voor technologische innovaties, verduurzaming (ESG), sociale veranderingen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die allemaal een grote invloed op de vastgoedsector hebben. Het versterken van de (innovatie)kracht en de adoptie van nieuwe businessmodellen zijn nodig om strategisch goed voorbereid te zijn op de toekomst waarin we op een juiste manier aan al deze invloeden invulling geven.
Het thema Business heeft een directe verbinding met de andere 6 thema’s van NEXPLOIT.
Voorafgaand aan het event zal de Najaars Ledenvergadering plaatsvinden.
PROGRAMMA (o.v.b. wijzigingen)
Aanvang Ledenvergadering
Aanvang event NEXPLOIT Business
Welkom
Lieke Bienfait, Docent Assetmanagement bij Hogeschool van Amsterdam en bestuurslid NEVAP, heet alle deelnemers welkom.
‘Reversed Secenario Thinking’
Een prikkelende openingspresentatie waarin Sander Dorleijn (abt) spreekt over het principe van ‘reversed scenario thinking’ met een bedrijfskundige benadering.
Uitleg World Café
Lieke Bienfait – geeft uitleg over het doel van het event en over de werkwijze.
Voorts introduceert zijn de drie tafelheren en tafeldame:
Mayke van Dinter – Docent / onderzoeker aan de Fontys Hogeschool
Norbert Bol – Directeur Building Values
René Vierkant – Directeur Vierders
Jeroen Hollander – adviseur Strategie en beleid bij de Alliantie en Directeur de BerCK
Inleidingen onderwerpen door de tafelheer/vrouw
De 4 tafelheren en vrouw geven een korte inleiding over hun onderwerpen waarvoor zij de gesprekken gaan leiden.
De 4 onderwerpen zijn:
* automatisering (door René Vierkant)
* duurzaamheid (door Mayke van Dinter)
* exploitatie (door Norbert Bol)
* leefbaarheid (door Jeroen Hollander)
Start World Café in 4 rondes
In een World Café opstelling gaan we vanuit het principe van ‘reversed scenario thinking’ praktisch inzoomen op de droom toekomst binnen verschillende onderwerpen in ons vakgebied. Vervolgens gaan we aan de slag met de stappen die ervoor nodig zijn om ze te verwezenlijken.
- Vanuit vier verschillende onderdelen gaan we definiëren wat de stip op de horizon voor ieder onderdeel betekent.
- We bepalen wat de consequenties zijn van de stip op de horizon
- We verzamelen ideeen en bespreken de oplossingen
- En identificeren we de weg er naar toe
World café opstelling:
De World Café methode wordt ingezet om nieuwe ideeën te genereren en vorm, visie en strategie te geven, aan belangrijke vraagstukken.
In 4 gespreksrondes, van elk 20 minuten, wordt er per tafel (4x) in groepen, en onder leiding van een tafel gastheer/vrouw, een onderdeel besproken. De tafel gastheer introduceert het onderwerp en modereert vervolgens het gesprek.
Na de eerste ronde zal de tafel gastheer/vrouw blijven zitten en de rest wisselt van tafel.
Aan het begin van elke volgende gespreksronde verwelkomt de tafel gastheer/vrouw de nieuwe gesprekspartners en vat kort de belangrijkste ideeën uit de vorige ronden samen. De deelnemers worden aangemoedigd om de ideeën van hun vorige tafelgesprekken met elkaar in verband te brengen en om voort te bouwen op de bijdragen van de andere deelnemers.
Plenaire terugkoppeling van de en oplossingen
De tafelheren en dame koppelen de ‘dromen en nachtmerries’ op de onderwerpen terug.
Met de uitkomsten zullen wij in 2023 rondetafelsessies organiseren om te verdiepen op deze uitkomsten en gedetailleerder na te denken over de stappen dier voor nodig zijn en de oplossingen die we ervoor kunnen vinden.
Einde event en aansluitend lunch (in Pakhuis De Zwijger)
Voor de lunch gaan wij, om de hoek van de ASRE, naar Pakhuis de Zwijger, het voormalige vriespakhuis aan de Piet Heinkade: platform voor creatie en sociale innovatie.
Pakhuis de Zwijger:
Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
De lunch vindt plaats in de zaal EXPO
Einde lunch
Gerelateerde events
Word NEVAP lid
Sluit je aan en maak gebruik van de voordelen die het NEVAP lidmaatschap je biedt. Krijg onbeperkt toegang tot onze informatiebronnen en kom in contact met een van je aangesloten collega’s.